bg img

   

Кращі роботи

Деталі

По результатам выступлений на студенческой Конференции, которая состоялась 22 января 2011 года, публикуем тезисы выступлений лучших работ студентов 4 и 5 курсов


> ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ СХИЛЬНИХ ДО РЕВНОЩІВ ЖІНОК
Метелиця Марія, студентка 4 курсу
спеціальність «Практична психологія»
наук. кер. к.психол.н., доцент Данілова Т. М.

Такі феномени подружнього життя, як ревнощі і зради, є дуже складними для вивчення явищами засобами психології і соціології. Як правило, ревнощі розглядаються або з теоретичних позицій, або з позицій психотерапії. В «Тлумачному словнику» ревнощі визначаються як «болісний сумнів в чиїй-небудь вірності, любові» [2]. Загальноприйняте, що ревнощі – неприємне хворобливе почуття, що руйнує відносини, причому ревнощі отруюють життя, як самому ревнивцю, так і тому, кого ревнують. Проблема ревнощів підіймалася в художній літературі (В. Шекспір «Отелло», М.Ю. Лермонтов «Маскарад» та інші). У зв'язку з цим, ревнощі часто іменуються «синдромом Отелло».
Вивченням проблеми ревнощів займалися багато вчених. Про ревнощі замислювалися ще в старовині часи. З погляду Соломона, ревнощі люті, як пекло, її стріли вогненні, а їх самі він вважав сильним полум'ям. Ф.Ларошфуко вважав, що ревнощі харчуються сумнівами, вона може померти або перейти в шаленство, якщо сумніви перетворяться на упевненість.
Деякі вчені намагалися визначити різницю між ревнощами і заздрістю. Наприклад, П. Тітельман, Р. Клентоні, Л. Сміт,     Е. Хетфілді, Г. Уолстер визначали причини виникнення ревнощів і вважали таким почуття защемлених гордощів і усвідомлення порушення прав власності.
Такі вітчизняні вчені, як К. А. Абульханова-Славська, Г. М. Андрєєва, О. Г. Асмолов, Б. С. Братусь, В. П. Зінченко, В. А. Петровській, відзначають, що реалізація цілісного підходу до особистості супроводжується активним вивченням ціннісних, складно-емоційних і сенсо-життєвих феноменів: співчуття, любові, ревнощів, надії і т.п. А.Н. Волкова здійснила класифікацію реакцій ревнощів.
На наш погляд, найбільше відображення феномен ревнощів знайшов в глибинній психології. Ревнощі, виходячи з теорії З. Фрейда, спочатку властиві Едіповій ситуації і супроводжуються ненавистю і бажаннями смерті. В нормі, проте, придбання нових об'єктів, які можна любити, - батька і сиблингів (братів і сестер) - і інші компенсації, які одержує із зовнішнього світу Его на етапі розвитку, певною мірою пом'якшують ревнощі і образу. Якщо параноїдні і шизоїдні механізми сильні, ревнощі і, врешті-решт, заздрість залишаються не пом'якшеними [1].
У теорії об'єктних відносин М. Кляйн   ревнощі засновані на заздрості, але включають відношення, принаймні, до двох людей. В буденному уявленні чоловік або жінка відчувають ревнощі таким чином, що хтось інший позбавляє їх улюбленої людини. [5].
Жіночі ревнощі – ревнощі ураженої самолюбивості. Жінка ревнує до конкретної жінки, до своєї суперниці. Жінки намагаються дізнатися про свою суперницю якомога більше, щоб перевершити її з усіх можливих і немислимих параметрах.
Відомо, що у психоаналізі Комплекс Електри — один з фундаментальних комплексів розвитку лібідо [3]. Таким чином, почуття ревнощів, а значить і власності, в дорослому житті переноситися на чоловіка. Значить, образ суперниці сприймається як ворожий, який претендує на місце самої жінки, що і є причиною виникнення почуття ревнощів.
Маючи подібну загальну основу, вимога моногамії в окремих випадках може одержувати підкріплення з різних сторін. Фактично, ми можемо описати вимогу моногамії як страховку проти мук ревнощів з боку жінки. З другого боку почуття початкової збитковості і обділеної долею породжує несвідому вимогу компенсації за несправедливість, що трапилася. Але джерело цих вимог таке, що вони ніколи не можуть бути дійсно задоволені [4].
Слід відзначити, що вступ до шлюбу досить важливий момент життя людини. Перш ніж пов'язати своє життя з іншою людиною необхідно ретельно обдумати свій вчинок. Всі молоді люди, вступаючи до шлюбу, хочуть добитися від чоловіка або дружини теплих сімейних відносин заснованих на взаємній довірі. Моногамія є нормою для більшості населення світу. А внаслідок цього, подружжя відчуває приналежність один до одного, і в які-небудь негативні прояви з боку шлюбних партнерів можуть сприйматися як пригнічення почуття власної гідності.
Дослідження феноменологічної природи ревнощів може стати основою для розробки методів роботи з сімейними парами або допомоги при виникненні подібних ситуацій в різних сферах життєдіяльності людини, які можна використовувати і в профілактичній роботі з молодими людьми, готовими до шлюбу.
Література:
1.    Кляйн М. Зависть и благодарность: исследование бессознательных источников. – М.: Б.С.К. ,1997. – С. 100
2.    Ожегов С.И. Словарь русского языка. –М., 1991. –С. 671.
3.    Толстых Н. Справочник по психологии и психиатрии детского и подросткового возраста / Общ. ред. С.Ю. Циркин.  – СПб.: Питер, 2000. –С. 325
4.    Хорни  К. Женская психология / Пер. с англ. – СПб.: Восточно-Европропейский институт психоанализа, 1993.
5.    Хиншелвуд Р. Д. Словарь кляйнианского психоанализа/ Перевод с англ. З. Баблояна // Науч. ред. И. Ю. Романова. – М.: Когито-Центр, 2007.

 


ОБРАЗ ЖІНКИ В СВІДОМОСТІ СУЧАСНИХ МОЛОДИХ ЧОЛОВІКІВ
Граховська О., студентка 5 курсу
спеціальність «Психологія»
наук. кер. к.психол.н., доцент Латішева М. О.



 В сучасному світі все частіше спостерігається тенденція до нерозуміння один одного, нерозуміння між батьками і дітьми, між чоловіками і жінками. Нерідко таке нерозуміння обумовлено особливостями побудови образів в свідомості людей, відмінних за віковими, етнічними, гендерними і іншими характеристиками. Відомо, що побудова образу в свідомості людини тісно пов'язана з особливостями культури, суспільства, в якому відбувається його становлення. Так, зокрема, можна стверджувати, що  образ жінки в свідомості сучасного чоловіка частіше за все  формується під впливом мас-медіа. І, безумовно, істотно відрізняється від такого у чоловіка епохи Середньовіччя або епохи Просвітництва.
В зв'язку з цим основною метою нашого дослідження є експлікація образу жінки в свідомості сучасних молодих чоловіків, здійснення психосемантичного аналізу  цього образу.
Основними категоріями, якими ми оперуємо, є поняття свідомість, образ, психосемантика.  Так,  образ — це суб'єктивна картина світу або його фрагментів, що включає самого суб'єкта, інших людей, просторове оточення і тимчасову послідовність подій. В психології поняття образ використовується в декількох значеннях. Разом з розширенним тлумаченням, синонімічним поняттям «віддзеркалення» і «психіка», існує традиція, що пов'язує переважно перцептивні форми знання.  Знання у людини формуються в процесі сприйняття тих або інших образів. Це сприйняття відбувається на рівні буденної свідомості. А буденна свідомість репрезентує з себе наступне: вона є складним, багатошаровим, суперечливим явищем, яке  включає як позитивні, раціональні риси - стихійну діалектику, наївний матеріалізм, здоровий глузд, моральні абсолюти, запас емпіричних знань; так і негативні — метафізичність, стихійність і несистематизованність, опору на сліпу віру, підозрілість, агресивність.   В структурі свідомості буденна свідомість займає проміжне місце між свідомістю індивідуальною і свідомістю суспільною. Тому ми відразу звертаємося до поняття  універсалія як  основного в психології суб'єктивної психосемантиці. Універсалії  -  це універсальні тобто властиві всім образи  свідомості. В зв'язку з цим, в своєму  дослідженні ми спираємося на психосемантичний підхід Артемьевої О.Ю., Серкіна П
Теоретичний аналіз показує, що людина, ледве з'явившись у світ, стає частиною найскладнішої системи. Головна її задача - розібратися, облаштуватися в цьому світі, визначити для себе його правила — намалювати собі картину цього світу. Пояснюючи собі цей світ, людина і себе включає в картину світу, через своє Я, осягаючи і вимірюючи оточуюче.
Буденна свідомість виконує при цьому дуже важливу роботу, інтегруючи різнорідні елементи в єдину картину дійсності. Вона вносить значущий внесок у виконання основної функції індивідуальної свідомості, яка полягає в забезпеченні самовизначення, індивідуального способу життя особистості в суспільстві, усвідомлення її життєвого шляху. З одного боку буденна свідомість містить спотворення, неточності, суперечності, а, з іншою -  забезпечує людині ефективну поведінку в цій дійсності.
Відзначимо, що образи «чоловіка», «жінки», якими оперує буденна свідомість, формуються під впливом дискурсів минулого, під впливом соціокультурних обставин, статевої і вікової приналежності особистості. Відображені в мові, ці образи задають межі поля значення, а індивід наповнює ці образи своїм змістом -  особистісним сенсом. Інтелектуальні зусилля самої особистості, збагачення її життєвого досвіду, засвоєння нею через засвоєння продуктів культури або іншої картини світу розширюють систему значень, дозволяють змінювати гендерні зразки. При цьому в образі жінки, представленими в  свідомості як складові виявляється найбільш виразно. Ряд авторів відзначають дисгармонійний характер міжстатевих відносин, багато в чому пояснюючи його особливостями відношення жінок до образу свого Я і чоловіків до образу жінки.
Необхідність засвоєння жінкою нових соціальних ролей і досягнення нових соціальних статусів порушує звичне уявлення про жінку, зникнення чітких опозицій в сучасному світі в цілому, ускладнює для чоловіка можливість логічного обґрунтовування власної моделі поведінки у відносинах з протилежною статтю. В зв'язку з цим стає актуальним виявлення універсальних і індивідуальних   складових образу жінки в свідомості сучасних чоловіків для  вирішення практичних задач в області психологічного консультування і сімейної терапії.


 

   

GTranslate  

English French German Italian Portuguese Russian Spanish
   

Авторизція  

   

Додаткове меню  

   

Всього відвідувань  

1715516
Today
Yesterday
This Week
Last Week
This Month
Last Month
All days
103
44
305
1314281
7938
5676
1715516

Your IP: 154.26.129.222
Server Time: 2024-04-23 16:10:45
   

Хто на сайті?  

На сайті 2 гостей та відсутні користувачі

   
© ALLROUNDER

Використання матеріалів сайту можливе лише при згоді адміністрації порталу та активного посилання.
Всі права захищено!

Сайти, які підтримуються службою порталу
НПУ імені М.П.Драгоманова
Факультети
Інженерно-педагогічний факультет :: Історичний факультет :: Факультет іноземної філології :: Факультет інформатики :: Факультет менеджменту освіти та науки :: Факультет мистецтв імені Анатолія Авдієвського :: Факультет педагогіки та психології :: Факультет політології та права :: Факультет природничо-географічної освіти та екології :: Факультет психології :: Факультет соціально-економічної освіти та управління :: Факультет спеціальної та інклюзивної освіти :: Факультет української філології та літературної творчості імені Андрія Малишка :: Факультет фізичного виховання, спорту і здоров`я :: Факультет філософії та суспільствознавства :: Фізико-математичний факультет
Кафедри
Кафедра педагогчної творчості :: Кафедра педагогіки, теорія та історії педагогіки :: Кафедра методики викладання російської мови та світової літератури :: Кафедра етики та естетики :: Кафедра управління та євроінтеграції :: Кафедра філософії :: Кафедра інформатики
Персональні сайти
Андрущенко В.П. :: Бех В.П. :: Жалдак М.І. :: Борисенко В.Й. :: Франчук В.М. :: Франчук Н.П.
Інші сайти
Асоціація випускників :: Система управління електронними курсами НПУ :: Система управління електронними курсами інституту інформатики :: Система управління електронними курсами інституту інформатики (студенти) :: Простір гуманітарної комунікації :: Лабораторія археологічних досліджень :: Кабінет-музей М.П.Драгоманова :: Україна і становлення конституціоналізму в Європі :: Центр культури. НПУ